Glundertechniek met vmbo, pabo en basisschool

Vmbo-leerlingen van het Scheepvaart- en Transport College (STC) in Rotterdam geven straks als trotse voorlichters een presentatie op een basisschool. Met behulp van een zelfgebouwde machine-met-een-verhaal. Glundertechniek!

Het project Glundertechniek van team Technieklab is een gouden greep en een echt Rotterdams project, volgens de enthousiaste reacties op citylab010.nl. [Technieklab en Glundertechniek zijn voorlopers van Omlab, biobased ontwerp- en maaklab op de Veluwe.] 

Glundertechniek vergroot de kans

Rotterdam krijgt met Glundertechniek een werkvorm die de kans vergroot dat basisschoolleerlingen kiezen voor techniek. Door middel van peer-to-peer learning, ze krijgen dus techniekles van iemand die maar een paar jaar ouder is dan zij. Technieklab maakt met de ‘machine’ en samen met de leerkrachten van de basisschool en stagiair(e)s van de Pabo er voor de leerlingen nog een serie lessen omheen.

Glundertechniek is een Rotterdamse samenwerking tussen Team Technieklab, het STC (vmbo), een Pabo (afdeling wetenschap & techniek) en basisscholen. Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van CityLab010, een gemeentelijk initiatief voor iedereen met innovatief, maatschappelijk relevant plan die de stad Rotterdam beter maakt.

Enthousiaste reacties

Het idee voor dit project is door Huub Looze van Team Technieklab gelanceerd op citylab010.nl, zodat het publiek kon reageren. Collega’s uit het onderwijs, maar ook moeders, een directeur etc. reageerden. Hierbij een paar quotes.

Het eerste citaat komt van de studiecoördinator van een andere technische vmbo in Rotterdam. Wij zijn zeer verguld met haar commentaar: ‘Dit project sluit aan op allerlei elementen waar we in Rotterdam voor staan. Door het glunderobject worden er technische verbindingen geleerd, gelegd en gemaakt maar waar mijn interesse zich in deze op richt is de kans tot loopbaanontwikkeling. Ontdekken waar je talent zit, ontdekken dat je sociale verbindingen legt, keuzes leert maken en gaat staan voor je object/ je presentatie/ het meenemen van de leerlingen van de basisschool.’

‘Ik heb Huub en zijn team een aantal keer aan het werk gezien. Op verschillende locaties in wijken waar iedereen mee werd genomen in de wereld van ontdekken, maken en glunderen. We hebben allemaal iemand in ons leven gehad die net dat verschil maakte in je loopbaan.’

Een andere reactie benoemt Glundertechniek als een vooruitstrevend voorbeeld van goede doorstroommogelijkheden van het basisonderwijs naar het vervolgonderwijs. Een Rotterdamse moeder reageert: ‘Als moeder van 2 dochters met voorliefde voor techniek ben ik blij met meer aandacht voor technische vakken op school. Vooral op de basisschool is dat hard nodig! Dit plan koppelt jonge mensen aan kinderen en dat lijkt me een gouden greep. De vmbo-leerlingen staan nog heel dicht bij de kinderen qua leeftijd en interesse, waardoor ze samen meer spelenderwijs zullen gaan ontdekken in plaats van top down lesgeven. Ik ben voor!’

Glundertechniek van start

De subsidie is eind 2015 toegekend; de voorbereidingen voor de lessen zijn direct in 2016 begonnen. Via deze website blijft u op de hoogte.

Wilt u nu al meer weten of van gedachten wisselen over de combinatie van techniek en onderwijs? Neem contact op met Team Technieklab, Huub Looze, 06-16602996.